توسط سازمان بسیج اساتید کشور صورت گرفت:

انتشار یازدهمین شماره نشریه تحلیلی بصائر

یازدهمین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، توسط معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور چاپ و برای اعضای این سازمان ارسال شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، یازدهمین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور هفته سوم فروردین ماه منتشر شد.

 

ـ این نشریه شامل ۴ تحلیل و یک گزارش تحلیلی به عناوین ذیل می باشد:

۱. از رونق تولید تا جهش تولید

۲. ایران قوی با اقتصاد قوی و جهش تولید

۳. قوی شدن؛ راه مقابله با آمریکا

۴. عراق و روزهای سرنوشت ساز آینده

۵. جنگ های بیولوژیکی آینده

 

در بخشی از نوشتار این نشریه تحلیلی چنین آمده است:

از بیانات رهبر انقلاب اسلامی چنین برداشت می شود که بین رونق تولید- که امری لازم و ضروری- است و جهش تولید، تفاوت هایی وجود دارد. تفاوتهایی از جنس تفاوت بین "حرکت" و "سرعت"!

 

برای روشن تر شدن موضوع تفاوتهای بین این دو رویکرد مهم اقتصادی را در چند نکته بیان می کنیم:

۱-  رونق تولید برای زمانی است که بخواهیم تولید از رکود خارج شود. درست مانند: وقتی که کارخانه ای عملاً به تعطیلی کشیده است. مجموعه تلاشهای انجام گرفته برای خروج این کارخانه از تعطیلی ،رونق بخشی به تولید است اما جهش تولید در زمانی است که کارخانه ای با تمام ظرفیت یا حداکثر ظرفیت در حال کار است لکن با چند اقدام اساسی و چند تغییر اصلی می توان ظرفیت این مرکز تولیدی را به دو برابر یا بیشتر افزایش داد. مثلاً از ظرفیت فناوری نوین و نیروی دانشور و باانگیزه استفاده شود.

۲- رونق تولید نوعی حرکت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و بررسی های لازم برای شناخت بهتر مسیر است اما جهش تولید هم افزایی و مشارکت جدی تر بر مبنای تلاشهای انجام گرفته برای رونق اقتصادی است.

 

۳- رونق تولید در سطح ملت- حاکمیت نوعی همراهی و تعامل بود.یعنی مردم باید رونق تولید ،کالای ایرانی را بیشتر خرید می کردند و تولید کنندگان نیز تولید خود را کیفیت می بخشیدند و مدیران نیز تسهیلات بیشتری را فراهم می کردند.به تعبیری سهم مردم و تولیدگران از مسئولان بیشتر بود اما در جهش تولید به خاطر این که ریل گذاری باید عوض شود و تحول به وجود بیاید سهم مسئولان بسی بیشتر و سنگین تر است.

 

۴- در رونق تولید سطح برنامه ای و عملیاتی غلبه داشت اما در جهش تولید باید سهم سیاستگذاری درست،برنامه ریزی راهبردی و آینده نگرانه برچرخه قبل افزوده شود.

 

۵- در دانش اقتصاد کالاها را به سه قسم کالای واسطه ای ( کنجاله دام ،سویا و..) سرمایه ای (ماشین آلات و ابزار اصلی تولید) و مصرفی( کالای دست مردم) تقسیم می کنند.در حال حاضر مشکل اصلی این است که سهم کالاهای واسطه ای در واردات ۶۰ درصد است، در حالی که این نوع کالاها به نوعی مصرفی هستند و مستهلک می شوند. در جهش تولید باید به سمتی خیز برداریم که سهم کالاهای سرمایه ای کاهش بیابد وگرنه هم بازار قاچاق افزایش می یابد. اما تولید به صرفه و صلاح نیست و هم مصرف کننده کالای مصرفی را بسیار گرانتر و دیرتر دریافت می کند.

 

۶- در رونق تولید هر بخش تولیدی با هدف گذاری رونق تولیدات بخش خود، برنامه ریزی و حرکت می کرد اما در جهش تولید نیاز به اولویت بندی، تعاون و باهم نگری و هم افزایی و به عبارتی حرکت زنجیره ای و هماهنگ هستیم. در حال حاضر برخی اوقات بخاطر تولید بدون هماهنگی، اجناس روی دست تولید کننده در بخش کشاورزی و صنعت می ماند.اینجاست که سهم نهادی و دستگاهی - نه بعنوان دخالت بلکه به عنوان تسهیل گری بر مبنای اولویت سنجی- معنا می یابد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.