نشست تبیینی "آمریکا و تحولات اوکراین"

asatid
به همت بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد:

نشست تبیینی "آمریکا و تحولات اوکراین"

نشست تبیینی بررسی تحولات جهان و منطقه با عنوان آمریکا و تحولات اوکراین با سخنرانی فواد ایزدی مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، به همت بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی و با حضور رئیس این دانشگاه و جمعی از معاونین، مدیران، کارکنان دانشگاه، اعضای کانون‌های استادی و مسئولان سازمان بسیج اساتید و مدرسان مراکز آموزش علمی کاربردی ، نشست تبیینی آمریکا و تحولات اخیر اوکراین در سالن نهم دی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.

فواد ایزدی دانشیار دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مسائل سیاسی در این نشست تاریخچه‌ای قابل تامل از نزاع روسیه و اوکراین را بیان کرده وگفت: فهم وضعیت فعلی اوکراین بدون توجه به سابقه این جنگ که اکنون در این کشور وجود دارد، ناقص خواهد بود. اتفاقی که اکنون در اوکراین در حال انجام است مربوط به سال‌های گذشته است.


وی سپس به دوران فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد و افزود: زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به جمهوری‌های کوچک تبدیل شد‌،  افرادی که روی کار آمدند معتقد به تجدید نظر در حوزه حکمرانی بودند. گرایش رئیس جمهور بعد از فروپاشی به غرب بود. اکنون خیلی از افرادی که در قسمت‌های غربی روسیه هستند اعتقاد دارند که اروپایی هستند و خود را جدای از اروپا نمی‌دانند. حتی پس از فروپاشی قانونی نوشتند که رای دادگاه‌های اروپا را لازم الاجرا می‌دانست و به آن همان اعتبار دادگاه‌های روسیه را می داد.


دانشیار دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رئیس جمهور پس از فروپاشی افراد غربگرا را دور خود جمع کرد از جمله این افراد آقای پوتین بودند که آن زمان جوان بود. صحبت‌هایی آن دوران در خصوص عضویت اوکراین در ناتو مطرح شد و حتی اینکه روسیه جزو اروپا باشد مطرح بود. امروز البته ناتو سازمان‌های وابسته‌ای کنارش دارد تحت عنوان شورای همکاری‌های ناتو که کشورهای دوستدار ناتو هستند و روسیه هم عضو آن هست . در عمل این نگاه غربگرا در روسیه با نگاه مثبتی توسط آمریکا دیده نگریسته نشد. اگر روسیه عضو اروپا شده بود امروز دیگر بحثی از این داستان‌های امروز نبود.


ایزدی دلیل مخالفت آمریکا با پیوستن روسیه به ناتو را جلوگیری از ایجاد رقیب برای خود عنوان کرد و گفت: روسیه کشوری بزرگ است و منابع طبیعی گسترده دارد. اگر این کشور با این امتیازات و جمعیت درس خوانده که در حوزه‌های علمی حرفی برای گفتن دارد به عنوان یک کشور غربی به رسمیت شناخته شود رقیب آمریکا خواهد شد. اروپا به انرژی روسیه احتیاج دارد. توانمندی های روسیه آن را به کشوری قوی تبدیل کرده است.


مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها عنوان کرد: آمریکایی ها کشوری با این ظرفیت و مدیریت قوی را بر نتافتند و شروع کردند به سبک همیشگی خودشان به ایجاد مشکلاتی برای این کشور و عملا با روس‌ها وارد یک جنگ نرم از طریق سرمایه گذاری و ایجاد ان جی او و فعالیت رسانه ای در اوکراین شدند. البته باید گفت غربی ها خیلی ابزاری برای ایجاد فشار و تحریم مانند آنچه بر ایران تحمیل می شود در برابر روسیه ندارند چرا که روسیه خود جزو کشورهای تولید کننده سلاح اتمی در جهان است و همچنین اروپا به منابع انرژی روسیه نیاز دارد. بنابراین برای اعمال فشار بر روسیه، اوکراین مکان جذابی شد.


وی افزود: در حقیقت اوکراین یک بهانه است. تنها غربی ها یک مشکل با اوکراین داشتند ، ۳۰ درصد جمعیت اوکراین روس هستند و یک عقبه فرهنگی وجود دارد، اینکه کیِف محلی است که تمدن روسی آنجا متولد شده است. یعنی تمدن روسیه از آن منطقه شروع شد و به تدریج به سمت شرق رفت. از این جهت هم هست که آقای پوتین در هفته‌های اخیر در ادبیاتش بیان کرد که اوکراین اصلا از ما جدا نیست. این اقلیت ۳۰ درصد روسی در اوکراین جمعیتی کمی نیست و این مشکل آمریکایی ها بود.


ایزدی سپس از نوامبر ۲۰۱۳ و ارائه دو بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا و روسیه روی میز رئیس جمهور وقت اوکراین و پذیرش بسته روسی سخن گفت و آن را بهانه‌ای برای ایجاد اغتشاش و اعتراض و در ادامه آن کودتا عنوان کرد و گفت: معترضین ابتدا در میدانی در مرکز شهر کیف جمع شدند. اعتراض‌ها ابتدا صلح آمیز بود اما با ورود جریان ملی گرای تندرو که عقبه نازی داشت به این تظاهرات، درگیریها به خشونت کشیده شد و کشته سازی اتفاق افتاد در این میان چهره‌های سیاسی برجسته آمریکایی برای کمک به اوکراین رفت و آمد کردند و نهایتا انقلاب مخملی در فوریه ۲۰۱۴ پیروز شد و دولت سقوط کرد.


کارشناس ارشد مسائل سیاسی بیان کرد: پس از کودتاجریان تندرو اقلیت روس را تحت فشار قرار دادند. تا جایی که از ۲۰۱۴ تا چند هفته پیش ۱۴ هزار نفر در اوکراین کشته شدند. اینها مواردی است که بی بی سی و رسانه‌های آنها نمی گویند. ۱۴ هزار کشته آمار کمیته ارزیابی سازمان ملل است. ۸۰ درصد این کشته‌ها روس زبان هستند. این اقلیت تحت فشار خواستار خودمختاری شدند و جنگ داخلی اتفاق افتاد. آن زمان روسیه می‌خواست به اوکراین حمله کند اما این کار را نکرد و توافق مینسک ۱ و پس از آن توافق مینسک ۲ مطرح شد. در کنار این داستان‌ها جنگ داخلی را آمریکایی ها شروع کردند و تلاش کردند در ۲۰۱۸‌ بحث عضویت اوکراین در ناتو را راه بیندازند. 


وی گفت: درعمل اوکراین هم هیچ وقت عضو ناتو نشد ولی برای حفظ اوکراین و روحیه دادن به رهبرانش از ۲۰۱۴ تا امروز آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است. در حقیقت حمایت آمریکا از اوکراین در حوزه تسلیحاتی خیلی بیشتر از کشورهای معمولی بوده است. در ۲۰۱۴ که کودتای مخملی در اوکراین اتفاق افتاد پسر بایدن عضو هیات مدیره یک شرکت نفت و گاز اوکراینی شد با حقوقی معادل۸۰ هزار دلار در ماه که مبلغ بسیار بالایی حتی بالاتر از حقوق پدرش بود. تعریفی که مقام معظم رهبری در خصوص اینکه آمریکا مافیاست بیان می‌کنند در حقیقت ناظر به همین عملکرد است . مافیا سازمانی مجرمانه است که  در آن قوانینی را در محیطی که نفوذ دارند اعلام می‌کنند و هر که ذیل قوانین آنها رفتار نکند با او با خشونت برخورد می‌شود.


فواد ایزدی در ادامه  به ۵ هدف آمریکا در اوکراین اشاره کرده و گفت: اوکراین محیطی برای فشار بر روسیه است. هدف دیگر مسائل اقتصادی است، آمریکا خود یکی از کشورهای اصلی تولید کننده انرژی است و درخواستش از اروپا این است که انرژی مورد نیاز خود را از آمریکا تامین کند نه از روسیه ولیکن اروپا این را نمی‌پذیرفت چون برایش گران تر تمام می‌شد. دلیل سوم دغدغه نظامی است؛ ناتو ماهیت خود را از دست داده بود و همه می‌گفتند ناتو به چه درد می‌خورد؟ اروپا حاضر نبود هزینه خود را صرف تجهیزات نظامی کند اما الان با این شرایط حاضر شدند، پس ناتو با مدیریت آمریکا جایگاه خود را پیدا کرد. هدف چهارم اهداف سیاسی است، رهبران اروپا در مورد جایگاه آمریکا دچار تردید بودند. بحث افول آمریکا مسئله‌ای جدی است داستان اوکراین دوباره آمریکا را به جایگاه برادر بزرگتری بر می‌گرداند. دلیل پنجم هم وضعیت داخلی آمریکا است.در نظرسنجی‌ها آقای بایدن جزو ضعیف‌ترین روسای جمهور آمریکا شناخته می‌شود و طرح‌هایش هم اغلب رای نمی‌آورد ولیکن در دو سه هفته اخیر جایگاه بایدن نسبتا بهتر شده است.

وی در پایان عنوان کرد: آمریکایی‌ها به دلایل 5 گانه مطرح شده منافعی از این درگیری و جنگ دارند. ولیکن اروپا قطعا در این جنگ ضرر خواهد کرد.اوکراین هم متضرر خواهد شد چرا که کشورش دارد نابود می‌شود.روسیه در این میان اگر بتواند موفق شود مسئله اوکراین را ریشه‌ای حل کرده است و اگر موفق نشود بی شک ضرر خواهد کرد. البته این جنگ در درازمدت هم به نفع آمریکا نخواهد بود چرا که چنین تحرکاتی در دراز مدت کشورهایی چون ایران و روسیه و چین را به هم نزدیک خواهد کرد.  ما در این میان اعتقاد داریم که قطعا جنگ خوب نیست و دیدیم در صحبت‌های مقام معظم رهبری و آقای رئیسی هم توقف جنگ اعلام شد، جنگ به افراد بی‌گناهی آسیب خواهد زد . البته در این میان ایجاد جریانی که در آن کشورهای قدرتمند راه خود را از غرب جدا کنند به نفع ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.